Lånetider og gebyrtakster
Her kan du se gældende regler for lånetider, gebyrer og erstatninger.
Du skal betale gebyr, hvis du afleverer for sent, og du skal betale erstatning for beskadigede eller bortkomne hjemlån.
Betaling af mellemværende
Hvis du har et økonomisk mellemværende med Næstved Bibliotek og Borgerservice i form af gebyrer eller erstatninger, skal du betale via Mit Betalingsoverblik. Hvis du er fritaget for Digital Post fra det offentlige, vil du få tilsendt en regning med et giro-indbetalingsnummer fra kommunen, og den kan betales i banken som alle andre regninger.
Sådan ser du, hvad du skylder
Log ind på bibliotekets hjemmeside. Her kan du se, hvad du skylder, og der vil være et link til Mit Betalingsoverblik. Bemærk at eventuelle rykkergebyrer fra kommunen ikke fremgår på hjemmesiden – dem vil du først kunne se, når du logger på Mit Betalingsoverblik.
I appen Biblioteket vil du på samme måde kunne se din gæld og benytte et link til Mit Betalingsoverblik. Du kan også tilgå Mit Betalingsoverblik via Næstved Kommunes hjemmeside eller Borger.dk
Hvor længe kan materialerne lånes
14 dage:
Film - blu-ray og dvd
Spil - PC, PlayStation og Wii
Tidsskrifter
31 dage:
Bøger
Lydbøger
Musik - CD og LP
60 dage:
Grafik
Hold styr på din lånerstatus
Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, hvad du har lånt og få det afleveret til tiden. Du kan se dine lån under Lån, hvor du også har mulighed for at forny. Du kan også kontrollere din lånerstatus på udlånsautomaterne på biblioteket eller i appen Biblioteket.
Lånetiden kan forlænges op til to gange, hvis materialet ikke er reserveret af en anden låner. Bemærk, at du først kan forny et lån, når der er syv dage eller mindre til afleveringsdato.
Aviser, de nyeste tidsskriftnumre samt visse andre materialer er kun beregnet til brug på biblioteket og kan ikke lånes med hjem.
Materialer, som biblioteket ikke selv ejer, forsøger vi at skaffe fra andre biblioteker. Lånetiden for materialer fra andre biblioteker følger de långivende bibliotekers regler.
Gebyrtakster
Børn og unge under 18 år:
1 - 10 dage: 0 kr.
11 - 30 dage: 50 kr.
Mere end 30 dage: 120 kr.
Voksne fra 18 år:
1 - 10 dage: 20 kr.
11 - 30 dage: 100 kr.
Mere end 30 dage: 230 kr.
Hjemkaldelser
Du får tilsendt en hjemkaldelse, hvis du har overskredet lånetiden med en uge. Du kan få hjemkaldelser på sms og/eller e-mail. For at du kan modtage hjemkaldelser elektronisk, skal biblioteket have de rigtige adresse-oplysninger. Log på hjemmesiden og vælg Brugerprofil. Her kan du tilføje eller ændre e-mailadresse og mobilnummer.
Erstatning
Efter 36 dage får du en regning med erstatningskrav. Du får regningen som Digital Post. Hvis du er frameldt Digital Post fra det offentlige, får du regningen som brevpost.
Du skal erstatte lånte materialer, hvis de bliver væk eller bliver beskadiget. Erstatningsprisen vil normalt være bibliotekets genanskaffelsespris med tillæg til klargøring. Prisen for visse materialetyper (film og spil) kan være væsentligt højere end almindelige salgspriser på grund af særlige ophavsretsvilkår.
Materialer, der har været meldt bortkommet og er blevet erstattet, skal afleveres til biblioteket, hvis de kommer til veje igen. Indenfor en periode på 3 måneder kan du få erstatningsbeløbet refunderet, hvis du afleverer det erstattede materiale og viser en kvittering for det betalte erstatningsbeløb.
Blokeret låner
Du bliver blokeret som låner, hvis du skylder biblioteket gebyrer på sammenlagt 400 kr. eller derover. Hele gælden skal betales, før du igen opnår ret til at låne.
Hvis dit sundhedskort er blevet væk eller stjålet, er det en god idé at blive spærret som låner, så kortet ikke kan misbruges af andre. Henvend dig til biblioteket, hvis du vil blokeres.
Påmindelser og hjemkaldelser på sms, e-mail eller app
Hvis du er tilmeldt påmindelser om aflevering, får du en sms og/eller en e-mail, 2 dage før du skal aflevere dine lånte materialer. Sørg for at dine kontaktoplysninger, mobilnummer og e-mailadresse er korrekte. Du kan tilføje dem ved at logge på Min side her på hjemmesiden eller ved at henvende dig til personalet på biblioteket. Du kan også få adviseringer som push-beskeder i appen ”Biblioteket”.
Påmindelser og hjemkaldelser via sms og e-mail bliver sendt ud på følgende tidspunkter: Mandag-fredag kl. 8.00, lørdag kl. 9.00 og søndag kl. 10.00.
Tjek afleveringsdatoer ved tvivl
Selvom du er tilmeldt påmindelser, er det stadig dit eget ansvar at aflevere lånte materialer til tiden - også hvis påmindelsen ikke når frem. Påmindelser og hjemkaldelser kan af mange forskellige årsager gå tabt på vej til dig. Og ligeledes kan det desværre ske, at fornyelser via sms fejler. Tjek derfor din lånerstatus på hjemmesiden eller kontakt biblioteket, hvis du er i tvivl om afleveringsdatoer.